امروزه در بسیاری از صنایع اعم از نفت، گاز، پتروشمی، غذایی ، دارویی، فولادی و معدنی به جهت تأمین نیروی محرکه ماشین آلات خطوط تولید و یا تأمین گازهایی مانند اکسیژن و نیتروژن از انواع انرژی ارزانی مانند مانند هوای فشرده استفاده می شود.
به جهت تأمین این انرژی ارزان می توانیم از دستگاهی به نام کمپرسور استفاده کنیم.
کمپرسورها بر اساس نحوه عملکرد به دو دسته اصلی تقسیم میشوند:
- کمپرسورهای جابجایی مثبت (Positive Displacement) :
شامل مدلهای پیستونی، روتاری ون و اسکرو است که در آنها حجم معینی از هوا محبوس و سپس فشرده میشود.
- کمپرسورهای دینامیکی (Dynamic):
مانند کمپرسورهای سانتریفیوژ و محوری (Axial) که در آنها افزایش فشار از طریق افزایش سرعت و سپس کاهش ناگهانی آن حاصل میشود.
در صنایع متوسط و بزرگ، کمپرسور اسکرو بهدلیل راندمان بالا، صدای کمتر و قابلیت کارکرد مداوم، پرکاربردترین نوع در بین مدلهای جابجایی مثبت محسوب میشود. در ادامه نحوه کار کمپرسورهای اسکرو روغنی را بررسی می کنیم.
کمپرسور اسکرو روغنی و نحوه عملکرد آن
کمپرسور اسکرو روغنی یکی از پرکاربرد ترین انواع کمپرسورهای صنعتی است که در صنایع مختلف از جمله معادن، پتروشیمی، خودرو سازی، دارویی و غذایی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع کمپرسورها، روغن نقش حیاتی در خنک کاری، روانکاری و آب بندی فضای تراکم ایفا میکند و باعث افزایش طول عمر قطعات و بهبود راندمان دستگاه می شود.
ساختار و عملکرد کمپرسور اسکرو روغنی
در کمپرسور اسکرو روغنی، بخش اصلی دستگاه واحد هواساز (Airend) است. این بخش شامل دو روتور مارپیچی نر و ماده است که درون پوسته ای دقیق ماشینکاری شده و در حضور روغن کار می کنند.
در حالت عملکرد (Load)، شیر ورودی هوا یا آنلودر ولو (Unloader Valve) باز شده و هوای محیط پس از عبور از فیلتر هوا وارد واحد هواساز می شود. در این مرحله، روتورهای نر و ماده با چرخش هم زمان، هوا را بین شیارهای خود به دام می اندازند. با کاهش حجم فضای بین روتورها، فشار هوا به صورت پیوسته افزایش مییابد تا به سطح مورد نظر برسد.
هوای فشرده حاوی ذرات روغن از طریق لوله های فشار قوی به مخزن جداکننده روغن و هوا (Oil Separator Tank) هدایت می شود. در این مخزن، فرآیند جداسازی اولیه انجام گرفته و روغن از هوا تفکیک می شود. میزان روغن باقی مانده در هوای خروجی معمولاً بین ۸ تا ۱۵ ppm است که با استفاده از فیلتر سپراتور با راندمان بالا به حداقل میرسد.
خنکسازی و بازگشت روغن در سیستم
هوای خروجی از مخزن سپراتور به سمت رادیاتور هوا هدایت می شود تا دمای آن کاهش یابد و آماده ورود به سیستم مصرفکننده شود. از سوی دیگر، روغن جدا شده پس از عبور از فیلتر روغن تصفیه شده و در رادیاتور روغن خنک می شود.
سپس روغن خنک شده به واسطه ی مکش طبیعی ایرند دوباره به درون واحد هواساز باز می گردد تا چرخه ی روانکاری و خنک کاری مجدداً تکرار شود. این گردش دائمی، موجب حفظ دمای عملیاتی مناسب و عملکرد پایدار کمپرسور در طولانی مدت می شود.
مزایای کمپرسور اسکرو روغنی
· راندمان بالا و تولید هوای فشرده پایدار
· استهلاک پایین و طول عمر بالا
· قابلیت کارکرد مداوم در شرایط سنگین صنعتی
· سطح صدای کمتر نسبت به کمپرسورهای پیستونی
· نیاز به سرویس و نگهداری آسان و قابل پیش بینی
جمعبندی و پیشنهاد فیدار فراز فرتاک
در انتخاب و خرید کمپرسور اسکرو روغنی، بررسی توان الکتروموتور، نوع سیستم انتقال قدرت (کوپل مستقیم یا تسمه ای)، کیفیت واحد هواساز و برند قطعات مصرفی اهمیت زیادی دارد.
شرکت فیدار فراز فرتاک با بهره گیری از دانش فنی، تیم مهندسی مجرب و استانداردهای بینالمللی، طراحی و تولید انواع کمپرسور اسکرو روغنی را مطابق با نیاز مشتریان انجام میدهد.
برای دریافت مشاوره تخصصی، استعلام قیمت و اطلاعات فنی بیشتر میتوانید از طریق شماره های زیر با کارشناسان ما در تماس باشید.
راههای ارتباطی:
تلفن: 02182802290 | 02146077319
ایمیل: fidarfaraz@gmail.com