امروزه با توجه به رقابت در دنیای صنعت هر یک از شرکت های کمپرسور سازی در راستای بهینه سازی، ارتقاء کیفیت محصولات، ارائه مشاوره و دانش فنی به مشتریان خود در تلاش هستند. در این مطلب قصد داریم با مقاسیه فنی شما را در انتخاب کمپرسور مناسب یاری کنیم.
(Belt Driven Screw Oil Inject Compressors) کمپرسور با سیستم انتقال قدرت از طریق تسمه و پولی
در این نوع کمپرسور انتقال نیروي چرخشی از الکتروموتور به واحد هواساز از طریق پولی هاي جنس چدن مرغوب بالانس شده صورت می پذیرد که جزء طراحی هاي خاص این شرکت می باشد. پولی ها از طریق تسمه هاي مرغوب متصل می گردند و عملیات دَوران واحد هواساز توسط الکتروموتور صورت می گیرد.
ویژگی ها:
- قابلیت استفاده از واحد هواساز بزرگتر و در نتیجه افزایش دبی مهمترین ویژگی این نوع کمپرسور می باشد که صرفه
- اقتصادي بالایی دارد.
- سهولت تعمیر و تعویض قطعات
- هزینه تعمیرات و نگهداري پایین تر
(Direct Drive Screw Oil Injected Compressor) کمپرسور با سیستم انتقال قدرت از طریق کوپل مستقیم
در این نوع کمپرسور واحد هواساز و الکتروموتور در یک راستا قرار می گیرند و با دور یکسان (نسبت 1:1 ) توسط یک کوپلینگ دَوران می کنند. میزان دور واحد هواساز و الکتروموتور با دور rpm 1500 یا 3000 rpmبا توجه به نوع طراحی کمپرسور متغیر می باشد. اتصال واحد هواساز و الکتروموتور از طریق کوپلینگ از جنس چدن مرغوب و یا با آلیاژ مناسب ماشین کاري می گردد که از طراحی خاص فیدار فراز فرتاک شرکت می باشد
انتقال قدرت از این نوع باعث میشود تا بالانس دینامیکی بسیار مطلوبی براي انتقال قدرت و تولید هواي فشرده در کمپرسور انجام گیرد.
ویژگی ها:
- طراحی و ساخت دقیق توسط دستگاه (CNC) قطعه گلدانی شکل یا Housing (رابط الکتروموتور به واحد هواساز) که نهایتا منجر به Alignment یا همراستایی بسیار دقیق کوپلینگ کمپرسور می گردد.
- راندمان انرژي بالاتر در مقایسه با کمپرسور تسمه اي
- کمترین میزان لرزش و صدا (کمتر از 82 دسی بل و 1.5 ریشتر)
- بالانس دینامیکی بسیار خوب
تا به اینجا دریافتیم که عملکرد کمپرسور اسکرو کوپل مستقیم و کمپرسور اسکرو تسمه چگونه و ویژگی هر یک به چه شکل می باشد.
حال اگر بخواهیم به بررسی دقیق تر بپردازیم باید چند نکته را در نظر داشته باشیم که کمپرسورهای تسمه ای دردنیای امروزه سیستم هوای فشرده یک روش انتقال قدرت منسوخ شده می باشد چرا که در این روش همانطور که قبل تر اشاره شده با بزرگ تر در نظر گرفتن سایز پولی تعداد دور واحد هوا ساز را برای گرفتن هوادهی بیشتر بالا برده که همین امر باعث کاهش عمر مفید واحد هواساز خواهد شد. ( تعداد دور مجاز برای واحد هواساز در هر برند متفاوت می باشد به طور مثال برند روتور کمپ حداکثر 4500 دور می باشد و بیشتر از آن عمر مفید واحد هواساز را پایین می آورد) از دیگر معایب آن کپرسور اسکرو تسمه ای این است که در این روش میزان لرزش بسیار بیشتر از کوپل مستقیم می باشد، افزایش دور بیش از حد مجاز و لرزش زیاد کمپرسور علارغم تمهیدات لازم برای کاهش لرزش دستگاه موجب می گردد که به بلبرینگ های واحد هواساز فشار بسیاری وارد شود (بلبرینگ ها از اصلی ترین و گران ترین قطعات واحد هواساز می باشد) و همچنین با تغییر دما بین فصول مختلف که باعث پارگی تسمه می شود (به علت لاستیکی بودن تسمه ها گرم و سرد شدن مکرر استحکام آن را کاهش می دهد) موجب می گردد در کارکرد دستگاه و تولید آن مجموعه اختلال ایجاد شود که در بسیاری از صنایع از کار افتادن سستم هوای فشرده مساوی است با ضرر و زیان های بسیار سنگین و غیرقابل جبران، اما در کمپرسور کوپل مستقیم هیچ کدام از این مشکلات را نخواهیم داشت .
با توجه به مطالب ذکر شده می توان به این نتیجه رسید که کمپرسور اسکرو کوپل مستقیم 75 کیلووات انتخاب بهتری برای استفاده در کارخانه می باشد در ضمن سازندگان کمپرسور می توانند با انتخاب واحد هواساز مناسب هوا دهی بیشتری هم نسبت به کمپرسورتسمه ای از کمپرسور کوپل مستقیم دریافت کنند.
جهت مشاوره دقیق نیاز شما و اطلاع از قیمت های روز از طریق راه های ارتباطی ذیل با ما تماس حاصل فرمایید:
تلفن تماس:02182802290
www.fidarfaraz@gmail.com